fbpx

De 3 stappen om in je kracht te komen

Stappenplan om weer in je kracht te komen

Vrij Leven is niet altijd even makkelijk. Je hebt geen standaard routekaart klaar liggen die je alleen maar hoeft uit te lopen. Het kan je soms het gevoel geven dat je er alleen voor staat en je kunt soms zelfs gaan twijfelen aan jezelf.

Tegelijk is het juist je geloof in jezelf en in je idee wat je voortdrijft. Dit is wat anderen inspireert om jou verder te helpen of om zich door jou te laten inspireren. Hieronder geef ik je de 3 stappen om weer in je kracht te komen

 

1 Focus op je ideaal

Je bent ooit begonnen met een idee wat je zo goed, mooi of belangrijk vond dat je besloten hebt om voor jezelf te gaan beginnen. Je idee was zo krachtig dat je die stap gewaagd hebt. Misschien lijkt het voor jou alsof die stap vanzelfsprekend was, maar dat was het alleen omdat jouw idee zo’n sterke drive geeft.

Door te focussen op hoe je ideaal eruit ziet, herinner je jezelf aan waar je het voor doet. Je herinnert jezelf aan de kracht van jouw idee.

Belangrijk bij deze oefening is dat je je ideaalplaatje compleet maakt. Je moet het helemaal kunnen beleven en als het ware met al je zintuigen kunnen beleven. Hoe meer je het voelt, hoe sterker je er in kunt geloven.

 

2 Schrijf je redenen op

Natuurlijk heb je doelen die je wilt bereiken. Maar waarom wil je ze bereiken? Jouw redenen zijn wat je drijft. De acties die je neemt komen voort vanuit je limbisch systeem (emotie) en niet vanuit je prefrontale cortex (nadenken/logica). Als je jezelf in beweging wilt zetten, als je ergens voor wilt vechten, dan moet je een sterk waarom hebben.

Hoe sterker jouw waarom, hoe makkelijker het is om er volledig voor te gaan. Om te staan voor jouw ideaal.

Een voorbeeld: stel dat je ondernemer bent, en je doel is een omzet van 200.000,-. En ik vraag je naar je waarom, zeg je misschien: “zodat ik goede doelen kan steunen”. Die reden is nog niet sterk genoeg, dus ik vraag je weer waarom? “Zodat ik de gehandicapten in Cambodja een betere kans kan geven.”

We komen dan al in de buurt, maar we zitten nog steeds op de ratio en nog niet op je gevoel. Dus, waarom? “Omdat ik in Cambodja ben geweest, en wat ik daar gezien heb heeft me zo sterk geraakt. Er zijn daar heel veel gehandicapten door alle mijnen die nog overal in het land liggen. En er is helemaal geen sociaal vangnet hiervoor. Die mensen moeten bedelen om in hun leven te voorzien. Ik wil dit veranderen.”

En dat laatste, daar zit je gevoel in. Dat is wat je drijft en dat is zo sterk dat je ervoor gaat.

Je redenen geven je kracht. Zorg dat je ze opschrijft en altijd voor in je gedachten hebt.

 

3 Vier je succes

Het grootste deel van de tijd denk je na over wat je nog niet kunt, nog niet bereikt hebt of wat er nog moet gebeuren. Alles wat vanzelf gaat denk je eigenlijk nooit over na, want… het gaat vanzelf.

Op deze wijze sta je nooit stil bij wat je allemaal al bereikt hebt. Helemaal als je erg gedreven bent of perfectionistisch, ben je continu gefocust op wat je nog niet kunt/hebt. Aan het eind van de week heb je dan zoveel tijd besteed aan het nadenken over wat nog niet goed gaat en zo weinig tijd aan wat wel goed gaat, dat je een heel scheef beeld van de werkelijkheid hebt.

Door je successen te vieren leer je deze te zien. En door je focus te verleggen van wat je niet kunt naar wat je wel kunt verander je je zelfbeeld. Je geloof in jezelf verandert en je staat weer in je kracht.

Met deze stappen kom je weer in je kracht te staan. En door ze regelmatig te doorlopen zul je merken dat het steeds vanzelfsprekender is om in je kracht te staan.

Misschien gebruik jij een variant op dit stappenplan, of gebruik je een andere methode, deel het met ons in de comments onderaan deze pagina:

 

Wat is Hyperventilatie?

Hyperventilatie (ook wel paniekstoornis genoemd) is een heftige stress reactie, waarbij je hartslag omhoog gaat, je sneller gaat ademen en waarbij je verschillende heftige symptomen kunt ervaren. Wie ooit een hyperventilatie aanval heeft gehad weet

Lees het volledige artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Waarom kom je niet van je stress af?

Er is een reden dat stress vaak terug blijft komen. Veel therapievormen verminderen de stress maar gedeeltelijk, of je klachten komen na een tijdje weer terug.

In dit gratis e-book leer je waarom je niet van je stress af komt, en hoe je dit wel lukt!

 
Vrij Leven draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches