Je wilt je praktijk laten groeien. Dus je werkt hier hard voor. Je werkt AAN je praktijk. Maar tegelijk moet je ook IN je praktijk werken, want anders verdien je ook niets. Hoe zorg je er nu voor dat je ondanks alle dagelijkse drukte toch je praktijk zo snel mogelijk uitbouwt?
Waarom zo snel mogelijk?
Nou, zodra je boven een bepaalde kritische grens komt, ontstaat er juist veel meer ruimte. Zodra je genoeg omzet hebt, kun je dingen gaan uitbesteden. Zodra je producten hebt die waardevol zijn voor je cliënten, maar die jou geen extra tijd kosten, houd je meer vrije tijd over. Zodra je personeel of systemen hebt die voor je werken, krijg jij je vrijheid terug.
(en let op: met de juiste systemen in je bedrijf kun je dus ook groeien zonder personeel als je dat wilt)
IN je praktijk of AAN je praktijk werken
Maar goed. Met alle dagelijkse shit kom je er helemaal niet aan toe om te werken aan je praktijk. Hoe doe je dat dan? Onthoud eerst deze even:
- In je praktijk werken geeft omzet,
- Aan je praktijk werken geeft groei.
Je hebt een minimale hoeveelheid omzet nodig om rond te komen. Dus dat is het eerste wat je inplant in je agenda. Vervolgens plan je al je overige tijd in om AAN je praktijk te werken. En dan ga je, ja wat eigenlijk? Wat ga je dan doen?
Maar wat moet je doen dan?
Werken AAN je praktijk is lekker algemeen. Je kunt een nieuw logo gaan ontwerpen, je website op spelfouten checken, iets op social media posten…
Maar dat is niet wat ik bedoel. Je wilt je praktijk zo snel mogelijk laten groeien, dus je moet als eerste bedenken wat het belangrijkste is wat je nu kunt doen.
Wat is die ene factor die in deze fase het grootste verschil gaat maken?
Om je even op weg te helpen:
- Als je te weinig klanten hebt, dan is stap 1 te zorgen dat meer mensen je kennen,
- Als genoeg mensen je kennen, maar geen intake doen, dan zorg je dat je funnel beter wordt,
- Komen genoeg mensen op een eerste gesprek, maar koopt niemand ene traject, dan moet je salesgesprek beter,
- Heb je genoeg mensen die klant worden, maar kun je ze niet kwijt, dan moet je je product veranderen naar iets wat meer waarde biedt en minder van jouw tijd kost,
- etc…
Trek een plan… en dan?
Stap 1 is dat je een keuze maakt. Zoals ze bij de marine zeiden: Trek een plan.
En dan komt het.
Want dat plan is heel mooi, maar er zijn ook nog zoveel andere dingen die gedaan moeten worden.
Je ziet op facebook een video over hoe community’s je helpen te groeien en begint maar eerst een nieuwe facebook groep, waar natuurlijk een mooie foto bij moet, een logo en een paar berichten. En dan zie je op youtube dat video’s dé nieuwe marketing zijn. Dus je gaat uitzoeken wat de beste camera is, welke microfoon je moet hebben…
Je bent continu jezelf aan het afleiden. Steeds is er een nieuw ‘shiny object’ wat je aandacht pakt.
Maar als je aan 100 dingen elk 1% van je tijd besteed, zul je bij elk maar 1% resultaat krijgen. Daarmee kom je er niet.
Vermoord plan B
Ik zeg het nog een keer: Vermoord plan B.
Laser Focus
Zolang je aan 100 dingen werkt zul je geen een ding af krijgen. Zelfs als je aan 2 dingen werkt, zal het twee keer zo lang duren voor je resultaat hebt. Vaak veel langer zelfs.
Focus op plan A. Vermoord plan B.
In het rijtje wat we hierboven beschreven hebben; zorgen dat mensen je kennen, die mensen veranderen in leads, je leads veranderen in klanten en je klanten een product bieden wat geld oplevert zonder dat jij je een slag in de rondte werkt. Bepaal wat op dit moment de bottleneck is. En focus 100% van je energie op die bottleneck.
Zodra je die bottleneck opgelost hebt, mag je pas aan de volgende stap beginnen.
Als plan A nog niet af is, blijft plan B begraven.
Zonder focus op je doel geen resultaat
Met de ondernemers met wie ik werk doen we dit ook. We zorgen voor focus en daardoor voor resultaat. Dit is een van de dingen waar ze me het meest dankbaar voor zijn. Om eerlijk te zijn, toen ik dit zelf geleerd had van mijn mentors, heb ik ook ineens sprongen kunnen maken. Voor mij maakt dit ook nog steeds het grootste verschil.
Dit is hoe wij dit doen:
Elk kwartaal werken we met één thema. Dat kan bijvoorbeeld zijn het veranderen van leads in klanten. Dan bepalen we één hoofddoel wat we willen bereiken. Bijvoorbeeld: een systeem bouwen waarbij leads in klanten veranderen wat ons slechts één belletje van 20 minuten per klant kost.
Dat systeem krijgt drie subdoelen. In dit voorbeeld: een marketingfunnel bouwen met e-mails die onze leads voorbereiden op het belletje, een salespage die ze het belletje verkoopt (ook al is het gratis, we willen wel dat ze al voor het gesprek besloten hebben de stap te nemen), en een belscript ontwikkelen.
En dan gaan we aan de slag.
We werken aan doel 1 net zolang tot het functioneert. het is dan nog niet perfect, maar dat is ook het hoofddoel niet. Dat zou volgend kwartaal kunnen zijn, dan is het doel misschien wel optimaliseren van het sales-systeem.
En pas als subdoel 1 af is, dan beginnen we aan subdoel 2. En zolang die nog niet af is, beginnen we ook niet aan subdoel 3.
Het gebeurt zelfs dat ik het kwartaal verleng tot 4 maanden. Gewoon omdat mijn hoofddoel nog niet bereikt is. Ik begin niet aan een nieuw thema voordat het oude geslaagd is.
Wat je meeneemt uit dit blog
Je kunt niet alles tegelijk doen. Als je 100 dingen doet, krijgen ze elk maar 1% van je aandacht. Dus zul je ook maar 1% resultaat krijgen. En als je pas bij 100% resultaat je geld krijgt, krijg je dus helemaal niets.
- Kies het thema wat het de grootste impact gaat maken in je bedrijf in deze fase.
- Stel één doel op voor dit thema
- Bepaal drie subdoelen voor dit thema
- Geef 100% van je aandacht aan subdoel 1 totdat het af is en begin nergens anders aan voordat je klaar bent.
Doe dit voor 3 maanden, en je zult nooit meer anders willen. Je resultaat komt zo snel op je af dat je er bijna van schrikt.